תקופת השיא | Private Coaching Online | אימון אישי מקוון

תקופת השיא

מהי תקופת השיא

תקופת השיא היא תקופה קצרה יחסית של עד כ-4 שבועות מתחרות המטרה. תקופת השיא מתאפיינת בהורדת העומסים הכלליים בצורה הדרגתית והכנת הגוף והנפש לקראת התחרות על ידי אימונים פיזיים ומנטאלים. בתקופת השיא לרוב אנחנו מתמודדים עם הלחץ המנטאלי ההולך ועולה לקראת התחרות והרבה ספורטאים נוטים להתאמן חזק מדי מהחשש מאיבוד כושר בגלל הורדת העומסים. ביצוע טוב בענפי סיבולת תלוי בשני גורמים שיגדירו את הביצוע ביום התחרות: כושר, רמת ההתאוששות. מבחינת כושר, סביר להניח שתהיה ירידה מסויימת במהלך תקופת השיא מאחר ויש ירידה בעומסים אך כדי לבצע טוב יותר ביום התחרות חשוב להגיע ברמת התאוששות גבוהה, כלומר לא להגיע ליום התחרות עם עייפות מצטברת בין אם היא שרירית עמוקה ובין אם היא מנטאלית. האיזון הנכון בין רמת הכושר לרמת ההתאוששות יגדירו את המוכנות של הספורטאי לתחרות.

התאוששות והורדת מפלס הלחץ

בשלב השיא כדאי מאוד לבצע הכנה מוקדמת של שבוע התחרות בסוף התקופה. שבוע התחרות בדרך כלל מאופיין בהרבה מאוד לחץ ואחת הדרכים הכי טובות להורדת לחץ היא תכנון השבוע ברמת לוח הזמנים לכל יום במהלך השבוע הזה. כדאי להכין רשימה עם ציוד ומשימות שצריך לבצע במהלך התקופה כמו הכנת הציוד ואריזה מוקדמת אם מדובר בתחרות רחוקה. בשבוע הזה כבר לא נוכל לרדת בכושר ולכן “Less is more” וחשוב להקפיד על ימי ההתאוששות ואימוני ההתאוששות, אם אתם עדיין מרגישים עייפות מסויימת בין אם מנטאלית או פיזית, עדיף לוותר על אימון מאשר לדחוף אותו בכח. כדאי להוריד עומסים בחיים, לקחת יום חופש מוקדם יותר ולדחות משימות מורכבות לימים של אחרי התחרות. ברמה התזונתית אנחנו רואים תופעות של אכילת יתר או תת אכילה הנובעת בעיקר מלחץ ולכן מומלץ לשמור על תפריט מאוזן בתקופה זו ולשמור על הרכב גוף תקין.

דמיון מודרך

אחד הדברים שאני מאוד ממליץ עליהם בשלב השיא הוא ביצוע דמיון אישי מודרך בו עובר הספורטאי מתחילת התחרות ועד סופה תוך שהוא מדמיין את עצמו עושה את התחרות, מארוחת הבוקר ביום התחרות ועד רגע הסיום. במהלך הדמיון המודרך מומלץ לעבור על כל האלמנטים המרכיבים את התחרות שלנו החל מציוד ספציפי, רמת העצימות בכל שלבי התחרות, הגדרת תחושת המאמץ הסובייקטיבית בכל שלבי התחרות וכן דמיון רגעי משבר אפשריים וכיצד נגיב אליהם במידה וייקרו. דמיון מודרך הוא אחד הכלים הטובים ביותר להכנה מנטאלית ליום התחרות ועשוי להוריד הרבה מאוד לחץ מיותר.

מאמרים נוספים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה

רוצה להימנע מפציעות בריצה?
לשפר את היעילות?
לדעת אילו אימוני כוח יצליחו באמת לקדם אותך?