ריצה על מסילה - לא מה שחשבתם - Private Coaching Online

ריצה על מסילה – לא מה שחשבתם

אם ישאלו אתכם האם אתם מעדיפים לרוץ “בפנים” או בחוץ, לכל אחד מאיתנו כנראה תהיה דיעה נחרצת בנושא. חלקנו חייבים להרגיש את הרוח, השמש, את תוואי השטח המשתנה, בעוד אחרים אוהבים את הדיוק, מסך הטלויזיה, המזגן, מכשירי הכח הקרובים, הסאונה והג’קוזי הזמינים מיד לאחר הריצה.

כמו בכל דבר בחיים, יש יתרונות וחסרונות בכל אחת מהדרכים. היכרות עם היתרונות והחסרונות בכל שיטה יעזרו לנו לנצל טוב יותר את מגרש האימונים, ליעל את האימון ותוצאותיו.

כולנו מכירים היטב את היתרונות בריצה בחוץ. הקצב והמרחק מבוססי GPS ולכן אמינים, הנוף המשתנה, הרצים בסביבה, השמש, כל אלו יעזרו לנו לגמוע את הקילומטרים בהנאה רבה.

אנחנו כאן כדי לדבר על מסילת הריצה ולציין לא מעט יתרונות בביצוע חלק מהאימונים בעזרתה. כשמדברים על טריינר כאביזר אימון ברכיבה, יש קונצנזוס לגבי תרומתו. משם מה, המצב לא כך כשמדובר על מסילת הריצה, בעוד ששניהם מכשירים מאוד דומים באופיים. ננסה לעשות סדר בדברים ולשפר את המוניטין של מכשיר הריצה.

היתרונות בשימוש במסילת הריצה

מזג אוויר

כל יום, כל השנה, מזג האוויר במכון הכושר יהיה קבוע וידוע מראש. יתרון משמעותי כשבחוץ 30 מעלות עם 80% לחות או גשם ורוח.

שליטה בדופק

פרמטר מאוד משמעותי. כשיש לכם ריצה ארוכה ואתם רוצים להיות בדופק מסויים, עבודה על מסילה תהיה מאוד יעילה. תוכלו לדייק את הדופק ברמת הפעימה ע”י שליטה במהירות ובשיפוע. שמירה על דופק קבוע בריצה בחוץ תהיה משימה לא פשוטה לביצוע.

אימון אינטרוואלים

השליטה על המהירות מאפשרת עבודה מאוד מדוייקת ומעקב אחר הוראות האימון. רק צריכים להיערך מראש ולהמיר את קצבי הריצה מ- דק’/ק”מ לקמ”ש. 

אימון עליות

שליטה על השיפוע מאפשרת ריצה בעליה. היתרון כאן הוא שאין לנו את מקטעי הירידה אשר לא כל-כך בריאים לברכיים. יש לנו גם את האפשרות להשתמש בשיפועים שונים, דבר שאינו אפשרי כאשר רצים על אותה העליה בחוץ.

שילוב אימון כח, בריכה ומתקנים נוספים

אם אתם נצאים במכון הכושר, תוכלו לנצל את ההזדמנות ולבצע גם אימון כח לאחר הריצה. אם יש בריכה במתחם, תוכלו לסמן V גם על אימון השחיה. שימוש בסאונה ידוע כמאוד יעיל לאחר אימון. אולי ג’קוזי לשחרור הרגליים. בשורה התחתונה, נוכל לנצל מגוון מתקנים כאשר אנו נמצאים במתחם הכושר. 

שיכוך

מכשירי הריצה היום בנויים עם בולמי זעזועים מצויינים. ריצה על מסילה תלווה באימפקט נמוך יותר על המפרקים בהשוואה לריצה על אספלט.

מתי בכל זאת חשוב לבצע את הריצה בחוץ?

  • טסט ריצה נבצע רק בחוץ, במסלול מישורי, בשאיפה במזג אוויר נח.
  • אימוני סימולציה –  לקראת מועד התחרות, נרצה לקבל אחיזה מדויקת לגבי הקצב והדופק בתנאי התחרות. בשאיפה נבצע אימונים אלו בתוואי שטח הדומה למסלול התחרות ובמזג אוויר המדמה את שעת הריצה בתחרות עצמה.

לסיכום

אנו ממליצים לשלב בין השניים ולא להיות קיצוניים לכיוון אחד בלבד.

גם להינות מהדיוק מאימון ב”תנאי מעבדה” על מסילה, וגם “להרגיש את השטח” בריצה בחוץ.

טיפ לסיום: כאשר רצים על מסילה, מומלץ לעבוד עם שיפוע של 0.5% על מנת לדמות את התחושה של ריצה בחוץ, שם הקרקע היא סטאטית ולא נעה לאחור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה
קבע שיחת ייעוץ עם מאמן בחינם!

רוצה להימנע מפציעות בריצה?
לשפר את היעילות?
לדעת אילו אימוני כח יקדמו אותך?