fbpx

גיוס יחידות מוטוריות

הביטוי "עונת בסיס" מעלה בקרב מגווון רחב של טריאתלטים מגוון די צר של אסוציאציות,
אשר לרוב מתורגמות למילות קוד- "נפח", "אירובי", "יסודות".
הבעיה העיקרית במילות קוד- ככל שהן כלליות יותר, הן מכילות רוחב עצום של כוונות, עד כדי שקשה לדייק אותן במידה הפרקטית. המילה "יסודות" למשל, היא מילה אינסופית.

שיפור דורש העמקה, ובניית יסודות חזקים יותר דורשת כניסה לרזולוציות גבוהות יותר.

ביצענו השבוע את האימון הרביעי מתוך שישה בסדרת אימון חשובה ביותר בעיני בתקופת בניית יסודות רכיבה.
הרבה קשב ניתן לשיפור המנוע האירובי, משאבים רבים מופנים לפיתוח יכולת שרירית טובה יותר.

מבלי להיכנס להסברים מדעיים ארוכים,
מערכת שריר מפותחת לא באה לידי ביטוי בלי מערכת עיצבית מפותחת.
בפשטות- מערכת השרירים היא החומרה, מערכת העצבים היא התוכנה.
בלי הקוד הנכון, לא ממצים את יכולות העיבוד הגבוהות.

ושוב, מבלי להיכנס לפרטים,
"שדרוג התוכנה"- הפעלת יחידות מוטוריות בהיקף גדול יותר- דורשת מומנט גדול. הפעלת כח משמעותי בתנועה סיבובית.
לפעולה הזו יש דרך מוכרת לרבים- עבודה בעוצמות גבוהות מאוד למשכי זמן קצרים.
הדרך הנוספת, המעט שונה, שיש לה יתרונות רבים- היא הפעלת כח משמעותי בסל"ד נמוך.

האימון הרביעי היה מבחינתי תצוגת תכלית נהדרת לעובדה שמערכת העצבים היא מערכת "לומדת".
בפשטות- גירוי->התאוששות->אדפטציה->יכולת חדשה.

במשך שלושת האימונים הראשונים לימדנו את מערכת העצבים לייצר הספק גבוה בסל"ד נמוך, כלומר נדרשנו להפעיל כח רב יותר. למה שלושה אימונים?

  1. נדרש זמן למערכת העצבים "ללמוד" את הפעולה ולבצע את ההתאמות
  2. ניהול סיכונים- אימונים במומנטים גבוהים המבוצעים בצורה טכנית לא מדויקת- חושפים את הספורטאי לפציעות שריר.

מערכת העצבים למדה בהדרגה לסובב את הפדלים משיעור של 70-75 סל"ד ועד לסל"ד של מתחת ל-50 סיבובים, וכל זאת קודם כל בצורה טכנית נכונה.

האימון הרביעי הביא לידי ביטוי בצורה משמעותית את השיפור:
1. יותר יחידות שריר מתגייסות למאמץ
2. הקטנה משמעותית של כמות "הנקודות המתות" מתוך 360 מעלות המעגל

איך זה בא לידי ביטוי בפרקטיקה?

רוכבים שהתקשו לסובב בצורה יעילה באימון הראשון משכים של דקה ב 60 סל"ד, מייצרים הספקים גבוהים גבוהים ב 45 סל"ד למשך 4 דק', עם מחצית מזמן ההתאוששות,
משאיר לכם לעשות את ההשלכה על השיפור הפוטנציאלי בטיפוס עליות ארוכות כאשר נגמרים ההילוכים,
או בשיפור המשמעותי בעצמה וביעילות שבה יצליחו לצלוח מקטעי נג"ש.


בתמונה הראשונה, הרוכב ב', אימון ראשון בסדרה, ניתן לראות את מקטעי הסל"ד הנמוך- הקווים הנמוכים ביותר בגרף (מקטעי עבודה של דקה, מתחת לסף האנאירובי, ירידה מדורגת מ 70 ל- 55 סל"ד) – חוסר יציבות.
בתמונה השנייה, חודש לאחר מכן, אימון רביעי בסדרה (מקטעי עבודה של 4 דק', מתחת לסף האנאירובי, ירידה מדורגת ושהיה ב 50 סל"ד ואף מטה) – יציבות מרשימה בתוך המקטע ובין המקטעים – כמעט כאילו מופעל  ERG
עקביות ושיפור מאימון לאימון- יש תוצאות לעבודה העקבית והתחקור של הרוכב מאימון לאימון!

ניפגש באימון החמישי בסדרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
קבע שיחת ייעוץ עם מאמן בחינם!
× זמינים בצ׳אט
דילוג לתוכן