איש ברזל - המדריך המלא לתחרויות איש הברזל בארץ ובעולם | טריאתלון | אימון אישי

המדריך המלא לבחירת תחרות איש הברזל

איך לבחור איש ברזל: המדריך המלא לתחרויות איש הברזל בארץ ובעולם

כדי לבחור תחרות איש ברזל כדאי להכיר את התחרויות הפופולריות והמבוקשות על ידי ישראלים ומה ההבדלים ביניהם. בכל אחת מהתחרויות ננתח את המסלולים בכל אחד מהענפים, מזג האוויר, אקספו וכמובן גם קצת על ההיסטוריה של התחרות. הנה כל מה שצריך לדעת על התחרויות באוסטריה, פרנקפורט, רוט’, ישראמן והוואי.

מותגים, מותגים, מותגים.

תחרות איש ברזל נקראת גם תחרות טריאתלון למרחק ארוך, למעשה המותג IRONMAN הוא מותג בבעלות פרטית של חברת WTC (World Triathlon Corporation) ורק תחרויות של חברה זו נושאות את המתג איירונמן. יש בעולם חברות רבות נוספות המקיימות תחרויות למרחק איש ברזל (3.8 ק”מ שחייה, 180 ק”מ רכיבה ו- 42.2 ק”מ ריצה). החברה השנייה בגודלה עם כמות תחרויות גדולה ברחבי העולם היא חברת Challenge הגרמנית אשר מקיימת את תחרות איש הברזל ברוט’. חברת שוונג מקיימת את תחרות הישראמן הישראלית שהיא תחרות איש הברזל היחידה בישראל למרחק מלא.

התחרות באוסטריה מתקיימת בעיירה קלגנפורט שנמצאת כשלוש שעות נסיעה מוינה. קלנגנפורט היא עיירת נופש קטנה ירוקה במיוחד עם אגם גדול בשם Worthersee עם מים כחולים וצלולים. התחרות מתקיימת מתחילת שנות ה-2000 והיא אחת מתחרויות האיירונמן הראשונות באירופה יחד עם התחרויות בפרנקפורט ורוט’. רמת האירוע גבוהה מאוד עם המון תחנות הזנה לאורך המסלול.

המסלולים
מסלול השחייה באוסטריה נחשב לפשוט ונוח עם הקפה אחת גדולה של 3800 מטר. במסלול השחייה יוצאים לעומק האגם (מים מתוקים) לכ- 1200 מטרים שם פונים שמאלה ועוד פעם שמאלה וחוזרים חזרה. אחרי כ-3000 מטרים נכנסים לתעלה צרה וכך מנקודה זאת אין צורך בניווט. טמפרטורת המים בדרך כלל סביב 22-24 מעלות ומותרת השימוש בחליפת שחייה.

מסלול הרכיבה בנוי משתי הקפות שונות של כ-90 ק”מ, אחת בצידו הדרומי של האגם והשנייה בצידו הצפוני של האגם. המסלול נחשב למהיר יחסית אם כי הוא לא שטוח לחלוטין עם כ-1400 מטרים של טיפוס מצטבר. המסלול מאופיין בגבעות מתגלגלות עם טיפוסים קצרים יחסית ולא קשים במיוחד כאשר הארוך מכולם לוקח כ-10 דקות. הכביש לא טכני במיוחד אבל בהחלט כולל מספר פניות וירידות משמעותיות. בסה”כ מסלול נוח מאוד ומהיר מאוד שמתאים לפעם ראשונה וגם לכאלה שבאים בשביל תוצאה מהירה.

מסלול הריצה בנוי משתי הקפות של 21.1 ק”מ. החלק הראשון של כל הקפה עובר לאורך הצד הצפוני של האגם ומשקיף ברובו על האגם, דרך טיילת אספלט נוחה ושטוחה. בחלק השני של הריצה עוברים דרך קו הסיום ואיזור התחרות וממשיכים לכיוון העיר קלגנפורט לאורך התעלה הלוך וחזור. המסלול שטוח מאוד, מלא במעודדים וצל. מסלול מעולה לפעם ראשונה ותוצאה מהירה.

ספורטאי בשער סיום

תחרות איש הברזל בפרנקפרוט היא אחת הותיקות באירופה ומקיימת את אליפות אירופה באיש ברזל. מאחר והתחרות היא אליפות אירופה, לתחרות מגיעים הרבה מקצוענים מהשורה הראשונה כמו יאן פרודנו, סבסטיאן קינלי ופטריק לאנג, אלופי עולם באיש הברזל. מאחר וזו אליפות יבשת בתחרות מוצעים הרבה “סלוטים” (זכות השתתפות באליפות העולם) בכל קטגורית גיל וגם בקטגוריית המקצוענים ולכן מגיעים ספורטאים חזקים לתחרות זו מכל העולם. רמת האירוע גבוהה מאוד עם המון תחנות הזנה לאורך המסלול.

המסלולים
מסלול השחייה בפרנקפורט מתקיימת באגם קטן שנמצא כ-10 ק”מ ממרכז העיר ומשמש גם כאגם למחצבה. מדובר באגם מים מתוקים מלאכותי וקטן עם מים לא צלולים בשל הגודל שלו והעומק הנמוך שלא עובר 10 מטרים בנקודה העמודה ביותר שלו. מאחר והאגם קטן, צריך לבצע בו שתי הקפות שונות כדי להגיע למרחק הרצוי וכך הניווט בו הופך קצת פחות קל וחשוב להישאר בפוקוס. טמפ’ המים משתנה מאוד משנה לשנה ואחת לכמה שנים אסור השימוש בחליפת שחייה בגלל טמפרטורת מים מעל 24 מעלות, מצד שני אף פעם לא קר שם מדי בחודש יולי.

מסלול הרכיבה בנוי משתי הקפות זהות של כ-85 ק”מ, עם עוד כ-10 ק”מ “קישור” מהאגם אל מרכז העיר מה שיוצר גם שטחי החלפה שונים, כלומר T1 ו- T2 לא נמצאים באותו מקום. ההקפה מאופניית במסלול מתגלגל העובר בין עיירות וכפרים קטנים בפרברי פרנקפורט. מהנסיון האישי שלי המסלול טכני יותר ממסלולים אחרים וכולל הרבה פניות וגם עליית אבנים משתלבות מפורסמת המרעידה את האופניים ומפילה את כל מה שמחובר אליהם חזק. המסלול נחשב למהיר יחסית אם כי לטעמי לא מהיר במיוחד וללא קטעים ארוכים מהירים של שימור מהירות.

מסלול הריצה מורכב מארבע הקפות של כ-10.5 ק”מ לאורך נהר הריין במרכז העיר. לאורך כל הקפה רצים חצי ממנה על צד אחד, עולים על הגשר לצד השני, רצים עוד 5 ק”מ על הצד השני ועוברים שוב על הגשר חזרה, כך שבסהכ הריצה מישורית מאוד לאורך הנהר עם 8 עליות קטנות על הגשרים. המסלול ברובו לא מוצל ואם נופלים על יום חם (מה שקרה לא מעט בשנים האחרונות) זה לא נעים במיוחד.

זינוק איש ברזל

התחרות ברוט’ היא אחת התחרויות הטובות ביותר עם מספר המשתתפים הרב ביותר. בעבר התחרות נקראה “IRONMAN EUROPE” והיתה חלק מסבב מותג ה- IRONMAN והראשונה שלו באירופה מחוץ לארה”ב והיא מופקת על ידי חברת Challenge. הסלוגן של חברת צ’אלנג’ הוא “we are family” וזו לגמרי התחושה בתחרות ברוט’ בה שדה המשתתפים הגדול בעולם, בעיקר גרמנים. במהלך התחרות יוצאים מאות אלפי תושבים לרחובות לעודד את המתחרים ויש אלפי מתנדבים שעוזרים בארגון האירוע ומתן תחושה של משפחה. זו תחרות האיירונמן הגדולה בעולם מבחינת כמות משתתפים ויש בה גם מקצה שלשות (Relay) וכן נקבעה בה התוצאה מהירה אי פעם באיש ברזל: 7:35 על ידי יאן פרודנו.

המסלולים
מסלול השחייה ברוט’ מתקיים בתעלת מים מתוקים ברוחב של כ-50 מטרים ולכן אין בה בכלל ניווט. השחייה בה היא הלוך וחזור לאורך התעלה כאשר יש סכר סמוך כך שהמיים לא זורמים לאף כיוון. על ידי הסכר שולטים מפיקי התחרות גם על טמפרטורת המים והם מוודאים שהיא תהיה מתאימה לשחייה עם חליפות כדי להקל על המשתתפים. בתחרות זו כמו בשאר התחרויות הגדולות ישנו זינוק מדורג כך שבכל זינוק מזנקים כ-100-200 משתתפים יחד וכך לא נוצר עומס על התעלה הקטנה.

מסלול הרכיבה בנוי משתי הקפות זהות של כ-90 ק”מ, העוברת בעיירות הקטנות הסמוכות לעיירה רוט’ והוא מסלול רכיבה מהיר ושטוח יחסית עם כ- 1000 מטר של גובה מצטבר. המסלול ברובו מתגלגל \ מישורי כאשר העלייה הכי ארוכה על המסלול אורכת כ-5 דקות בלבד. ללא ספק אחד המסלולים המהירים ביותר באירופה אם לא המהיר ביותר, בו באופן קבוע נקבעו תוצאות הרכיבה המהירות ביותר.

מסלול הריצה מורכב מהקפה אחת גדולה שמתחילה ומסתיימת במרכז העיר רוט’ כאשר עוברים בה עוד פעם אחת באמצע הדרך. המסלול באופיו מתגלגל יחסית עם קטעי כורכר וגם עם כמה עליות והוא השתנה קצת במהלך השנים האחרונות והיום נחשב לקצת פחות מהיר ממה שהיה בעבר עם כ- 160 מ’ גובה מצטבר. בסה”כ עדיין מדובר במסלול ריצה נוח מאוד אם כי בחלקים מסויימים שלו אין הרבה מעודדים.

שטח החלפה באיש ברזל בגרמניה

תחרות הישראמן מתקיימת מדי שנה בסוף חודש ינואר באילת משנת 1999 במהדורות שהשתנו לאורך השנים וב-8 שנים האחרונות מפיקה אותו חברת שוונג שעושה עבודה מצויינת והביאה לגידול משמעותי מאוד בכמות המשתתפים לאורך השנים כך שבשנת 2020 השתתפו מעל 1300 ספורטאים. בתחרות הישראמן ישנם גם מקצה חצי איש ברזל וגם מקצי שלשות בהם ניתן להתחרות כשלשה כאשר אחד שוחה אחד רוכב ואחד רץ. תחרות הישראמן היא תחרות איש הברזל היחידה בישראל מאז ומתמיד ומאופיינת במסלול ייחודי וקשוח מאוד ונחשבת לאחת מתחרויות איש הברזל הקשות בעולם. במקצה המלאה בדרך כלל משתתפים כ-150-200 ספורטאים שזהו מספר נמוך יחסית בהשוואה למשל לאוסטריה בה משתתפים מעל 300 ישראלים מדי שנה. הסיבה לכך נעוצה בקושי המסלול ובכך שבדרך כלל מתאמנים של פעם ראשונה מעדיפים מסלול קל יותר ולכן בוחרים באירופה. להבדיל מתחרויות אחרות בעולם אחד היתרונות הבולטים של הישראמן הוא העניין הכלכלי מאחר והוא כאן אצלינו ולא מצריך טיסה ומלונות בחו”ל.

המסלול
השחייה בישראמן מתקיימת בים האדום המלוח והנעים. בסוף חודש ינואר טמפ’ המים היא כ-22 מעלות ולכן תמיד מתאפשרת שם השחייה עם חליפה. בגלל הייחודיות והמליחות של ים סוף, השחייה בדרך כלל נוחה מאוד עם ים שטוח לחלוטין כמעט תמיד וכן מהירה מאוד בגלל ציפה עדיפה מאשר במים מתוקים או אפילו בים התיכון. השחייה מורכבת משתי הקפות של כ-1900 מטר הבנויות ממשולש פשוט וקל לניווט. לאחר ההקפה הראשונה יוצאים מן המים, מקיפים נקודה על החוף וחוזרים להקפה השנייה בסיומה יוצאים וממשיכים לשטח ההחלפה. שטח ההחלפה T1 נמצא בחצר מלון ספורט ומשם יוצאים לרכיבה.

מסלול הרכיבה בישראמן נחשב לאחד הקשים בעולם בגלל תוואי השטח ותנאי מזג האוויר הקיצוניים העשויים להתקיים בו. מסלול הרכיבה בנוי משתי הקפות של 90 ק”מ, כאשר ההקפה הראשונה מתחילה בשטח ההחלפה במלון ספורט ומסתיימת בנקודת ההחלפה T2 במעלה עין נטפים על כביש 12. משם ממשיכים להקפה השנייה מעין נטפים כמעט עד לשדה התעופה עובדה וחזרה אל שטח ההחלפה T2. לאורך המסלול עולים כ- 3000 מטר גובה מצטבר ושטח ההחלפה השני נמצא בנקודה גבוהה הרבה יותר משטח ההחלפה הראשון ולכן לא “מרוויחים” גם את כל הירידה. לאורך השנים היו מהדורות עם מזג אוויר קיצוני שנע בין 2-5 מעלות מצד אחד ומצד שני עם רוחות חזקות במיוחד שהגיע למעל 50 קמ”ש. אפשר להגיד שבדרך כלל מדובר בתנאים לא קלים עם טמפרטורה ממוצעת של 10 מעלות ולא מעט רוח.

הריצה בישראמן מתחילה בירידה ארוכה משטח ההחלפה בעין נטפים עד לכיכר המצפה התת ימי באילת. משם ממשיכים לכיוון דרום עד לריף הדולפינים וחזרה אל מלון ספורט (כל זה 21 ק”מ). מנקודת ה-21 ק”מ יוצאים לעוד שתי הקפות של כ- 10.5 ק”מ כל אחת לכיוון ריף הדולפינים וחזרה. מסלול הריצה ברובו שטוח עם מעט עליות קלות באיזור הטיילת הדרומית ובדרך כלל בתנאי מזג אוויר טובים, כיאה לאילת בחודש ינואר. יש נטייה לחשוב שמסלול הריצה באילת הוא מהיר בגלל הירידה אך הנסיון מראה שלא כך הדבר מאחר והירידה דורשת מאמץ מיוחד בבלימה והשרירים מגיעים עייפים במיוחד להמשך הריצה במישור.

ספורטאים בסיום תחרות איש ברזל בישראמן

איש הברזל בהוואי הוא הנקודה בה הכל התחיל. זוהי התחרות המיתולוגית ביותר והמבוקשת ביותר של סבב תחרויות איש הברזל שם התחיל ענף הטריאתלון בכלל, בשנת 1979 והיא מקיימת את אליפות העולם מדי שנה מאז. התחרות מתקיימת על האי הגדול קונה והיא ללא ספק האירוע המשמעותי ביותר שמתרחש מדי שנה באי בו יש בסך הכל כמה מאות אלפי אנשים בודדות. לתחרות בהוואי מגיעים הספורטאים הטובים בעולם מאחר וצריך להעפיל אל התחרות ולא כל אחד שרוצה יכול פשוט להירשם אליה. כדי להעפיל אל התחרות צריך להשיג “סלוט” שהוא כרטיס השתתפות ייחודי על ידי תוצאה יוצאת דופן בתחרות אחרת באותה שנה. בתחרות משתתפים לצד הספורטאים המקצוענים המתחרים על תואר אלוף העולם גם ספורטאים חובבים אשר השיגו את הסלוט. בין אלופי העולם לשעבר נמצא הרבה גרמנים ואוסטרלים המתבלטים מדי שנה בשדה מתחרים עמוק וחזק כמו יאן פרודנו, פטריק לאנגה, טים אודונל, ליונל סאנדרס ועוד. שיא המסלול נקבע בשנת 2019 על ידי יאן פרודנו הגרמני בתוצאה של 7:51. התחרות בדרך כלל מאופיינת במזג אוויר מאתגר מאוד הכולל לחות גבוה, טמפרטורות גבוהות ורוח.

על החוויה האישית שלי מהוואי

מסלולים
השחייה בתחרות מתקיימת במפרץ באוקיינוס השקט כך שהמים תמיד בטמפרטורה של כ-25 מעלות ואסור השימוש בחליפת שחייה. בדרך כלל המתחרים משתמשים ב “Swim skin” שזו חליפה דקה שעוזרת בציפה ומביאה למהירות שחייה מעט גבוהה יותר. תנאי השחייה בדרך כלל נוחים או עם אדוות קלות הקורות מהרוח בלבד ובגלל מליחות המים השחייה בדרך כלל מהירה יחסית. שיא המסלול בשחייה שייך לג’וש אמברגר ועומד על פחות מ- 48 דקות.

מסלול הרכיבה בתחרות לא מאופיין בהרבה גובה מצטבר או בעליות משמעותיות למעט עלייה אחת בנקודה הרחוקה ביותר על המסלול לעיר הא-ווי (Hawi) אך הוא נחשב לקשה יחסית בגלל תנאי מזג האוויר הכוללים חום גבוה, לחות קיצונית ורוחות שעשויות להגיע ל-100 קמ”ש. המסלול בנוי מהקפה אחת הלוך וחזור לעיר הא-ווי עם כ- 1400 מטר גובה מצטבר.

מסלול הריצה בתחרות היא נקודת שבירה של ספורטאים רבים מאחר ובשלב הריצה, המגיע בסוף התחרות ונחשב לקשה ביותר בתחרות איש הברזל , תנאי מזג האוויר חובטים בספורטאים עם לחות גבוהה מאוד ואי יכולת תקרר. לאורך המסלול יש תחנות קרח רבות כל כ-2 ק”מ על מנת לעזור לגוף לקרר את עצמו. המסלול מתחיל ב-8 ק”מ הלוך וחזור במסלול מישורי יחסית לאורך “Alii Drive” ומשם לעלייה קשה במיוחד על יד איזור הסיום ואל דרך “Queen K” להקפה של 26 ק”מ נוספים, ובסה”כ מסלול ריצה קשה במיוחד גם בגלל עלייה מצטברת ובעיקר בגלל תנאי מזג אוויר קשים.

ספורטאי בקו הסיום של תחרות איש ברזל

לסיכום

אין תחרות איש ברזל קלה אבל ללא ספק יש תחרויות עם תוצאות מהירות יותר ותוצאות מהירות פחות. שלושת התחרויות האירופאיות שלושתן אופציות מעולות לישראלים גם בגלל אופי המסלול והארגון המושקע וגם גלל התאריך בסוף יוני \ תחילת יולי. מועד התחרות הוא קריטי מאחר ולפני התחרות כדאי להתאמן בצורה ספציפית במשך מספר חודשים. תחרות הישראמן היא התחרות הכי ישראלית שיש ומומלצת מאוד לכל מי שרוצה לחסוך קצת ופחות בנאדם של מותגים. נכון היא קשה יותר ותיקח עוד כשעה וחצי ביחס לתחרויות האירופאיות, אבל הכל בראש, לא? איש הברזל בהוואי שמור למתי מעט, הכשרוניים והמשקיענים ביותר שכנראה גם ניחנו ביתרון גנטי מסויים וזו חוויה חד פעמית לכל ספורטאי חובב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה

רוצה להימנע מפציעות בריצה?
לשפר את היעילות?
לדעת אילו אימוני כוח יצליחו באמת לקדם אותך?